3D-modellen voor visualisatie en presentatie
Het grote voordeel van een 3D-model is dat je een product of project kunt visualiseren voordat het daadwerkelijk wordt geproduceerd. Denk aan een artistieke impressie van een toekomstig bouwproject of een productpresentatie waarmee je het product van alle kanten kunt bekijken, nog voordat er een fysiek exemplaar van de fabrieksband rolt.
In samenwerking gaan we op zoek naar de meest geschikte 3D-oplossing voor jouw idee of project, met als doel: het creëren van een duidelijk eindproduct dat je kunt inzetten voor promotiemateriaal of projectpresentaties.
Waarom een 3D-animatie?
Een 3D-animatie kan op een snelle en effectieve manier je merk of product in de schijnwerpers zetten. Het is bij uitstek geschikt om complexe onderwerpen of technologieën begrijpelijk te maken, zonder lange teksten te gebruiken.
Een heldere animatie is veelzijdig inzetbaar, zowel op je website als op een tv in je bedrijfspand, tijdens presentaties, als aandachtstrekker op beurzen, of als reclame op televisie.
Voorbeelden van 3D animaties
Animaties hebben een breed scala aan gebruiksdoelen, zoals bijvoorbeeld:
- Technische animatie
- Logo animatie
- Character animatie
- Product uitleg, etc
Hoe wordt een 3D animatie nou eigenlijk gemaakt?
Modellen: Alle 3d animaties beginnen met het maken van 3d modellen, oftewel het digitaal kleien van de nodige onderdelen. Elk 3d model bestaat uit punten die met elkaar verbonden zijn en die zijn vastgelegd met coördinaten. Hoe ingewikkelder een model is hoe meer punten deze bevat hoe langer het duurt om van het model een afbeelding of animatie te produceren.
Rigging: 3D rigging is een proces dat wordt gebruikt bij animatie. Om het eenvoudig uit te leggen is rigging het creëren van een digitaal skelet, zodat bijvoorbeeld een personage de bewegingen kan nabootsen die in de echte wereld (of niet-echte wereld) door skeletten wordt geïnitieerd. Het skelet bestaat uit een reeks digitale botten en gewrichten, die vervolgens verantwoordelijk zijn voor het vertalen van beweging naar dat gedeelte van het 3d model. Hoe meer botten er worden gebruikt, hoe meer bewegingen het 3D personage kan simuleren.
Compositie, animatie en camera: Alle 3d modellen samen maakt het mogelijk om een compositie te bepalen en een volledige 3d animatie te maken. Tijdens het animeren zorg ik er, in overleg met de klant, voor dat alle modellen vanuit het juiste perspectief in het camerabeeld worden getoond.
Materialen en belichting: Wanneer de compositie en animatie zijn goedgekeurd gaan we alle 3d modellen inkleuren met iets dat 'materialen' wordt genoemd. De materialen die worden toegevoegd kunnen realistisch, tekenfilmachtig of artistiek / abstract zijn. Maar de modellen moeten natuurlijk ook belicht worden anders krijgen we een volledig zwarte animatie, en dat is zonde van het al werk. De opstelling van de belichting is nauw verbonden aan de gebruikte materialen, dus die onderdelen moeten goed op elkaar worden afgestemd.
Renderen: Een animatie bestaat uit losse afbeeldingen (frames) die snel achterelkaar worden getoond. Vroeger werden tekenfilms ook al gemaakt door alle frames afzonderlijk te tekenen. Nu moet elk frame afzonderlijk worden 'gerendered' en dat wordt gedaan door de rekenkracht van de computer. Afhankelijk van de complexiteit, lengte en grootte van de animatie kan dit een aantal dagen duren. Voorbeelden van berekeningen die moeten worden uitgevoerd zijn: lichtinval en -breking, reflecties, zwaartekracht enz. Uiteindelijk wordt zo de complete set afbeeldingen opgeslagen als animatie en kan deze, indien nodig, nog worden bewerkt (toevoegen van audio, bewerking van kleuren, opslaan in andere videoformaten of afmetingen).